Pages

Friday, May 22, 2009

cemburu.....

macam2 jenis cemburu yg aku jmpa selama aku hidup kat dunia ni...
selama 21 thn aku jmp kerenah org sekeliling aku...
haa..
hari ni aku nk ckp psl cemburu....

1)ade yg cemburu bile tgk awek atau pkwe nye berkepit dgn org len...
tu cmburu yg salu kite dgr...
tp tu xpelik la kn..
sbb lumrah...bl cemburu kite akn kait kn dgn sayang...

2)cemburu antara adik beradik...
ni pon lumrah...aku pon kdg2 cemburu dgn adik2 aku..hehe...

3)cemburu antara kawan2...
yg ni pelik cikit...
sbb nye...kite di galak kn berkawan ramai2...mengeratkan silaturrahim..
lagi2 yg beragama islam..
tp sbb kn ade cemburu mcm ni la hubungan boleh terputus dan ramai yg xsedar dgn kesalahan diri sendiri...

4)cemburukan kesenangan org..
ade ke ptt klu gini?
tp ni x pelik sbb aku salu je jmp keadaan cmni..

dan ape yg aku nk tekan kn kat sini sebenar nye...
psl cemburu yg x bertempat..
kite x sepatut nye menyalahguna kn cemburu atau api yg ade dlm diri kite...
cemburu itu mmg ade dlm stiap diri yg bername insan..
tp..klu kite benar2 org yg mmpu mgguna kn akal yg telah di beri...
kite xkn salah guna kn cemburu...
malah akn menggunakn cemburu tu dgn cara lebih baik...
contoh nye...cemburu dgn kejayaan org..tp kite jgn la kutuk2 org tu sbb kite cemburu..ptt nye kite gune kn api cemburu kite tu utk kite lebih berjaya dr die..tunjuk kn kite pon leh buat..tp jgn la lawan gune mulut dgn mmbuat fitnah n ckp bkn2 psl org yg kite cemburu..
tu adalah perbuatan terkutuk...
dunia skrg...
dh terlalu byk bnd yg buat kn kite mndpt dosa dgn senang...

No comments: